Céard is inniúlachtaí digiteacha ann?
Mar fhoghlaimeoir teanga, b’fhéidir go gcuirfeá an cheist cén fáth a bhfuil sé tábhachtach go mbeifeá inniúil go digiteach agus tú ag déanamh staidéir ar chúrsaí teanga. Is teanga atá á foghlaim agat seachas ríomhaireacht ar ndóigh!
Cé gur fíor sin, ní bhaineann inniúlachtaí digiteacha le scileanna ríomhaireachta amháin. Is scileanna pearsanta agus sóisialta iad a chuireann ar do chumas ciall a bhaint as eolas, eolas a bhainistiú, a roinnt agus a chruthú i réimse leathan spásanna digiteacha agus meán cumarsáide. Mar fhoghlaimeoir teanga, beidh ort teacht ar eolas sa sprioctheanga agus an t-eolas sin a mheas. Beidh ort teagmháil a dhéanamh, cumarsáid a dhéanamh agus comhoibriú a dhéanamh le daoine a bhaineann le cúlraí éagsúla cultúrtha go sóisialta, go gairmiúil nó i réimse na hacadúlachta. Má tá tú ag tosú cúrsa ollscoile, is dóichí go mbeidh teagmháil agat leis na léachtóirí teanga sa seomra ranga agus trí ríomhphost, trí fhóram plé agus ar ndóigh, tríd an gcóras bainistithe foghlama a úsáidtear san ollscoil. Má tá tú ar tí tréimhse a chaitheamh thar lear, beidh ort a fhoghlaim cén chaoi nascleanúint a dhéanamh sna spásanna digiteacha a úsáideann muintir na tíre aíochta.
Tá tábhacht le hinniúlachtaí digiteacha…
Ní bhaineann litearhacht le léitheoireacht agus scríbhneoireacht a dhéanamh le peann agus páipéar (teicneolaíochtaí astu féin) a thuilleadh, cé gur scileanna tábhachtacha go fóill iad. Tá an chumarsáid ag éirí níos ilmheánaí (i.e. téacs a úsáid, fuaim, íomhánna, físeáin) an t-am ar fad agus ní mór a bheith inniúil go digiteach chun go n-éireoidh leat go hacadúil agus i do ghairm bheatha.
Scéal na hinniúlachta
Cén chaoi a mbaintear inniúlacht amach sa dara teanga? Céard is féidir linn a dhéanamh nuair atáimid inniúil go digiteach? Chruthaigh agus roinn mic léinn áirithe in Perdue University déantáin dhigiteacha a insíonn a scéal féin, tá ceann acu thíos. An mbeidh tú in ann a leithéid a dhéanamh tar éis tabhairt faoi na gníomhaíochtaí a mholtar ar an suíomh gréasáin seo?
Chun tuilleadh a fhoghlaim faoi inniúlachtaí digiteacha don fhoghlaim teanga
Tá liosta sa tábla thíos de na hinniúlachtaí digiteacha a phléitear ar an suíomh gréasáin seo. Bunaíodh na gníomhaíochtaí ar shaothar Dudeney, Hockly agus Pegrum (2013). Chun tuilleadh eolais a fháil ar inniúlacht ar leith agus chun forléargas a fháil ar na gníomhaíochtaí atá ar fáil i do sprioctheanga, cliceáil ar an nasc cuí.
Main focus | Literacy | Definition | Languages |
---|---|---|---|
Language | Print Literacy | Ability to understand and create a variety of written texts | EN FR IT |
Texting Literacy | Ability to communicate in "textspeak" | EN FR IT | |
Hypertext literacy | Ability to process and to use hyperlinks in a digital artefact | EN FR IT | |
Visual media and multimedia literacy | Ability to interpret and create multimodal texts (i.e., using text, images, sounds, and/or video) | EN ES FR GA IT | |
Gaming literacy | Ability to navigate, interact with and achieve goals in a gaming environment | EN FR IT | |
Mobile literacy | Ability to navigate, interpret information from, contribute information to, and communicate through the mobile internet, and to orient oneself in the space of the internet of things and augmented reality. | EN FR IT | |
Code and technological literacy | Ability to read, write, critique and modify computer code in order to create or tailor software and media channels | EN FR IT | |
Information | Search literacy | Ability to critically use a variety of search engines and services | EN FR IT |
Information literacy | Ability to evaluate documents and artefacts and to assessing their credibility | EN FR IT | |
Tagging literacy | Ability to interpret and create folksonomies | EN FR IT | |
Filtering literacy | Ability to reduce information overload by using online networks as screening mechanisms | EN FR IT | |
Connections | Personal literacy | Ability to use digital tools to shape and project a desired online identity | EN FR IT |
Network literacy | Ability to connect with relevant networks to filter and obtain information, to communicate with and inform others; to identify collaborators, and to spread influence | EN FR IT | |
Participatory literacy | Ability to interpret documents and artefacts from a range of cultural contexts, as well as interact with Ability to be 'produser' (producer-user) of digital content in the service of personal and/or collective goals | EN FR IT | |
Cultural and intercultural literacy | Ability to interpret documents and artefacts from a range of cultural contexts, as well as interact with interlocutors across different cultural contexts | EN FR IT | |
(re-) Design | Remix literacy | Ability to create and share new meanings by sampling, modifying and/or combining pre-existing texts and artefacts, and by responding to and building on others’ remixes within digital networks | EN FR IT |