Reading
Anailís a dhéanamh: Scileanna léitheoireachta criticiúla a fhorbairt

Is éard is ciall le léitheoireacht chriticiúil alt a léamh agus anailís a dhéanamh air, ceisteanna a chur faoi agus ciall a bhaint as chomh maith leis an eolas atá ann a aimsiú. Bíonn léitheoirí criticiúla ag iarraidh dearcadh an údair agus aidhm an téacs a thuiscint, ag tarraingt ar an taithí atá acu agus ar an eolas atá acu ar an gcúlra cultúrtha.

An dúshlán a bhíonn ann d’fhoghlaimeoirí teanga is ea scileanna léitheoirachta criticiúla agus scileanna teanga a fhorbairt le chéile.  Tá an léitheoireacht chriticiúil ríthábhachtach d’fhoghlaimeoirí teanga toisc go gcuidíonn sí leo dul i ngleic le téacsanna, feabhas a chur ar scileanna teanga agus feasacht chultúrtha a chothú.

An Teicneolaíocht a bheas de dhíth

Ríomhaire, idirlíon.

Torthaí Foghlama

Ar chríochnú an taisc, beidh mic léinn in ann:

  • anailís a dhéanamh ar thréithe scríbhneoireachta
  • scríbhneoireacht fhoirmiúil agus chanúnach a aithint óna chéile
  • béasaíocht agus cruinneas comhráite ar líne a aithint agus critíc a dhéanamh ar na gnéithe sin

Modh oibre

Aimsigh alt i nuachtán ar líne, nó cuardaigh téama sa sprioctheanga a bhfuil suim ag an rang ann.

  1. Roghnaigh alt ar chuir léitheoirí nótaí tráchta leis.
  2. Déan comparáid idir stíl scríbhneoireachta an ailt agus stíl scríbhneoireachta na nótaí tráchta. Fiafraigh de na mic léinn:
    • Cé na difríochtaí atá ann?
    • Cé acu is foirmiúla, agus cén chaoi a n-aithnítear foirmiúlacht?
  3. Céard é ton na nótaí tráchta agus fiafraigh de na daltaí:
    • an nótaí tráchta béasacha/míbhéasacha iad?
    • céard a fhágann go bhfuil nóta tráchta béasach/míbhéasach?
    • cé na rudaí atá do-ghlactha agus cén fáth?
      • Más rogha leat:: Cuir cruth eile ar na nótaí tráchta atá do-ghlactha go mbeidís inghlactha.

Inniúlachtaí digiteacha

Cuid lárnach den inniúlacht san fhaisnéis  is ea bheith in ann iontaofacht an eolais a aimsítear ar líne a mheas, cuid lárnach deninniúlacht sa chuardach  is ea bheith in ann foinsí ar líne a aimsiú agus a mheas d’fhonn iontaofacht an eolais a mheas.

Tuilleadh léitheoireachta 

An Chéad Chéim eile Straitéisí Scríbhneoireachta: blaganna a úsáid

__________________________________

Chun tuilleadh eolais a fháil faoin léitheoireacht chriticiúil i dtimpeallacht foghlama do theanga iasachta:

Wallace, C. (2003). Critical reading in language education. New York: Palgrave MacMillan.

______________________________

Foinse: Digilanguages. Údar: Laura McLoughlin, Valentina Rizzo